پلی بوتادین رابر PBR

فروش پلی بوتادین رابر PBR، قیمت پلی بوتادین رابر PBR،  پلی بوتادین رابر PBR چیست ، کاربرد لاستیک بوتادین Butadiene Rubber PBR ، مزایای لاستیک پی بی ار پلی بوتادین رابر PBR ، معایب لاستیک پی بی آر ، ویژگی های اشتعال لاستیک بوتادین Butadiene Rubber ،تاریخچه و چگونگی تولیدلاستیک بوتادین Butadiene Rubber

پی بی ار PBR بدلیل داشتن خواصی از قبیل مقاومت سایشی و مقاومت پارگی عالی، جهندگی بسیار بالا و دمای انتقال شیشه‌ای بسیار پایین (حدود ˚C۱۰۰-) بعد از استایرن بوتادین رابر پرمصرف‌ترین الاستومر مصنوعی می باشد.

پلی بوتادین رابر PBR چیست

مهمترین کاربردهای این محصول در تولید تایر و قطعات لاستیکی می باشد.
یکی از نخستین انواع الاستومر یا لاستیک مصنوعی بود که اختراع شد. از آنجایی که این پلیمر بسیار به لاستیک طبیعی، یعنی پلی‌ایزوپرن، شباهت دارد، استفاده ی از آن به عنوان یک الاستومر نیاز به فکر چندانی نداشت. این لاستیک برای مصارفی که با دماهای پایین سر و کار دارند، مناسب است. عاج تایرهای اتومبیل اغلب از کوپلیمرهای پلی بوتادینان ساخته می شوند. تسمه ها، شلنگ ها، واشرها و سایر قطعات اتومبیل نیز از پلی بوتادینساخته می شوند، زیرا نسبت به دیگر پلیمرها در مقابل دماهای پایین مقاومت بهتری از خود نشان می دهد. بسیاری از پلیمرها در نتیجه ی پدیده ای که انتقال شیشه‌ای نامیده می شود، در دماهای پایین شکننده می شوند. لاستیک سختی که پلی استایرن، پلی بوتادین یا لاستیک ، نامیده می شود، یک کوپلیمر حاوی پلی بوتادی ان است.

کاربرد لاستیک بوتادین Butadiene Rubber PBR

بالا بودن مقاومت سایشی و مقاومت ترک زایی تکانشی  کائوچوی بوتادین  سبب شده است مه در اغلب آمیزه های رویه تایر ازآن استفاده شود بیشترین کاربرد آن در ساخت لاستیک های اتومبیل های سواری، کامیون و اتومبیل های مسابقه است همچنین آج تایر نیز از کوپلیمرهای پلی بوتادین می باشد، در ساخت کفش، تسمه و نوار نقاله، اسفنج های لاستیکی، شیلنگ و واشر، توپ گلف بوتادین رابر استفاده می شود.

برای اطلاعات بیشتر راجع به محصولات و خدمات ماصاکو بخوانید :

پلی بوتادین رابر PBR

وایتون FKM VITON

سیلیکون رابر HTV

کامپاند لاستیک

استایرن بوتادین رابر اس بی ار SBR

مزایای لاستیک پلی بوتادین رابر PBR

  1. مقاومت در برابر آب
  2. مقاومت در برابر ترکزایی خمشی
  3. جهندگی مقاومت در برابر هوازدگی
  4. مقاومت سایشی
  5. مقاومت در برابر نور خورشید
  6. انعطاف پذیری در دمای پائین
  7. مانایی فشاری
  8. مقاومت در برابر پارگی
  9. ناتراوایی در برابر گازها
  10. مقاومت در برابر ضربه
  11. مقاومت در برابر رشد برشی
  12. مقاومت در برابر الکل ها
  13. مقاومت در برابر روغن های گیاهی و حیوانی
  14. مقاومت در برابر اسید ها
  15. مقاومت در برابر بازها
  16. مقاومت در برابراکسیداسیون

معایب لاستیک پی بی آر

  1. مقاومت گرمایی
  2. کم تاخیر دهندگی اشتعال ندارد
  3. مقاومت کم در برابر روغن و بنزین
  4. فرایند پذیری نامطلوب
  5. مقاومت کم در برابر ازون

ملاحظات :این لاستیک دارای خواص مشابه با کائوچوی طبیعی NR ، ایزوپرن و SBR دارد و دارای پائین ترین دمای تبدیل شیشه ای است ( بجز سیلیکون ها) و در دماهای پائین حتی تا ۶۰- درجه عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد و به همین منظور برای به دست آوردن خواص مطلوب عمدتا به صورت آلیاژ با دیگر لاستیک ها به کار می رود. به عنوان مثال مخلوط BR, SBR در لاستیک ترکیب مناسب است که امروز مورد استفاده قرار می کیرد BR به خاطر مقاومت پارگی و ترکزایی و SBR به منظور بهینه کردن اصطکاک در تایر.

پلی بوتادین جزو اولین الاستومر ها یا لاستیک هایی بود که اختراع شد، ۷۰% از پلی بوتادین تولیدی، برای ساخت لاستیک و تایر استفاده می شود و ۲۵% تا ۳۰% از آن به عنوان افزودنی به لاستیک های دیگر اضافه می شود

 

ویژگی های اشتعال لاستیک بوتادین Butadiene Rubber:

  • در شعله می سوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن ادامه می دهد.
  • شعله زرد متمایل به نارنجی دارد و کمی ترق توروق می کند.
  • دود سیاه توأم با ذرات کربن دارد.
  • در شعله چکه نمی کند.
  • بوی لاستیک سوخته و نامطبوع می دهد.

تاریخچه و چگونگی تولیدلاستیک بوتادین Butadiene Rubber

پلی بوتادین جزو اولین الاستومرها یا لاستیک هایی بود که اختراع شد، 70% از پلی بوتادین تولیدی، برای ساخت لاستیک و تایر استفاده می شود و 25% تا 30% از آن به عنوان افزودنی به لاستیک های دیگر اضافه می شود تا استحکام مکانیکی آنها را بهبود بخشد.تولید سالیانه این پلیمر در سال 1380 بیش از 2.1 میلیون تن بود که از لحاظ تناژ مصرف در بین لاستیک ها، بعد از لاستیک استایرن بوتادین SBR یا Styrene Butadiene Rubber در رتبه دوم قرار دارد.پلی بوتادین برای اولین بار در سال 1910 توسط یک دانشمند روسی به نام سرگئی واسیلیویچ لِبِدِو Sergei Vasilyevich Lebedev پلیمریزه بسپارش شد، او در سال 1926 فرآیندی را برای تولید بوتادین از اتانول اختراع کردد و در سال 1928 توانست برای توسعه تولید پلی بوتادین از سدیم به عنوان یک کاتالیزور استفاده کند. با توجه به این کشف، کشور اتحادیه جماهیر شوروی اولین کشوری بود که در اواخر سال 1930 موفق به تولید صنعتی این پلیمرر گردید. از جمله کشورهایی که به تحقیق و توسعه تولید پلی بوتادین کمک بسیاری کردند آلمان و آمریکا بودند. پس از جنگ جهانی دوم در اواسط دهه 1950 پیشرفت های عمده ای که در زمینه کاتالیزور به خصوص تولید کاتالیزورر زیگلر ناتا صورت گرفت منجر به تولید انواع جدید و بهبود یافته اغلب پلیمرها از جمله پلی بوتادین شد.

برای به دست آوردن خواص مطلوب، لاستیک پلی بوتادین به صورت آلیاژ با لاستیک طبیعی و استایرن برای تولید SBR و HIPS و اکریلو نیتریل برای تولید ABS مصرف می شود و در این صورت از مقاومت سایشی و جهندگی بالایی برخوردار می شود.پرکار برد ترین افزونی که به پلی بوتادین افزوده می شود آنتی اکسیدان Anti-Oxidantاست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *